قطره هایی از دریای دانستنی ها در کلاس درس

 

1-  رنگ ها تاثیر بخش درکلاس­های درس :بهتر است دیوارهای کلاس اول ابتدائی صورتی روشن، دوم ابتدائی سبز مغز پسته­ای، سوم ابتدائی نیلی روشن، چهارم و پنجم ابتدائی سبز روشن باشد.

2-    لامپ­های کلاس­ها بهتر است هم مهتابی باشد هم آفتابی.

3-     گل طبیعی در کلاس تاثیر نکویی روی دانش آموزان دارد.

4-    اگر متن تخته سیاه سبز و خط­های زمینه و دور تا دور تخته سیاه  زرد باشد، یادگیری بهتر اتفاق    می­افتد.

5-   رنگ های سبزو زرد قناری تاثیر بسیار خوبی در یادگیری دارند. بهتر است وسایل بچه ها از قبیل کیف، دفترها ونوست افزار و حتی لباس آن­ها و پرده های اتاقق با این رنگ ها تهیه شوند. چون این دو رنگ نیمکره راست مغز را تحریک می­کنند و نیمکره راست، نیمکره چپ مغز را تحریک می­کندو یادگیری در بهترین حالت اتفاق می­افتد. لازم است این دو رنگ همواره در معرض دید دانش­آموزان باشد.

6-  قبل از شروع درس اگر زمان کوتاهی را به کارهای نشاط­آور اختصاص دهید، یادگیری آسانتر و عمیق­تر اتفاق می­افتد. مثل: پخش موسیقی- ورزش و نرمش- بازی- خنده و .....

7-   حتماً زمانی از وقت کلاس را به حرف زدن دانش­آموزان اختصاص دهید تا حرف­هایشان را بیرون بریزند. این کار باعث می­شود هم بچه ها گاه و بیگاه حرف نزنند و بدانند که حرف زدن وقتی دارد و هم موقع تدریس آموزگار فکرشان فارغ از حرف­هایی می­شود که مانع از تمرکز کافی آن­ها می­باشد.

امام سجاد(ع) می­فرماید: خدایا من در کلبه محقرم چیزی را دارم که تو درملکوت کبریائیت نظیر آن را نداری، خدایا من در کلبه محقرم تو را دارم و تو مانند خودت را نداری، پس:

                                                     (( من از تو بیشتر دارم))

 

                                     

                                         (( 7 اشتباه بزرگ والدین امروزی))

 

1-   لوس بار آوردن فرزندان و محبت افراطی.

2-   فراموش کردن زندگی زناشویی به دلیل توجه وافر به فرزندان.

3-   وادار کردن فرزندان به انجام فعالیت های متعدد و رفتن به انواع کلاس­ها

4-   نادیده گرفتن زندگی عاطفی و معنوی فرزندان

5-   بهترین دوست فرزندان خود نیستند.

6-   ناکامی در خلق ساخت­هایی منظم (تربیت صحیح) برای فرزندان.

7-   توقع از فرزندان برای تحقق بخشیدن به رویاهای خودشان.

 

 

                                       ازپدر و مادران نوابغ پرسیده­اند:

1-    ما برای عقاید فرزندانمان احترام قائل بودیم و آن ها را تشویق می­کردیم.

2-    ما احساس می­کردیم یک کودک برای آموختن و بازی کردن، باید فرصت داشته باشد.

3- ما اجازه می­دادیم فرزندانمان بعضی تصمیم ها را خودشان اتخاذ نمایند.

4-فرزندانمان را تشویق می­کردیم که کنجاو باشند.

5-    همواره، در تمام کارهایشان چه کودک و چه بزرگ حامی و مشوق آن­ها بودیم.

          ((معلمی که قدر معلمی را می­شناسد، می­تواند شاگردانی قدرشناس تربیت کند))

          

      افتخار ما معلمان این است که کارمان را از مهر، با مهر و برای مهرورزی آغاز می­کنیم

 

 

                                         (( نکاتی در مورد تدریس سیاری))

امروزه شیوه های تدریس فعال جایگزین روش­های سنتی و معلم محور گشته­اند. یکی از این روش­های فعال تدریس همیاری می­باشد. روش­ همیاری شامل 4 شیوه تدریس می­باشد:

 

1- روش قضاوت عملکرد                                             2- روش تدریس اعضای تیم

3- روش قضاوت عملکرد                                             4- روش روشن­سازی طرز تلقی

­در میان این روش­ها کارائی تیمی می­تواند در کلاس اول ابتدائی بعد از نوبت اول و ترجیحاً بعد از عید نوروز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

فعالیت­های معلم در روش کارائی تیمی:1- تعیین متن مورد مطالعه 2- ابلاغ زمان مورد نظر برای مطالعه 3- نظارت و راهنمائی 4- تهیه ابزار آزمون 5- تفسیر نمره­ها فعالیت های دانش­آموزان: 1- صامت خوانی متن مورد نظر2- خط کشیدن زیر نکات مهم 3- راهنمائی از معلم در صورت نیاز به درک و معنای مطلب 4- پاسخگوئی به سوالات فردی 5- پاسخگوئی به سوالات گروهی

مزایای روش کارائی تیمی: دراین روش چون دانش آموزان برای رسیدن به هدفی مشترک کار می­کنند، فعالیت آموزشی تبدیل به فعالیتی می­شود که دانش آموزان برای آن ارزش قائل می­شوند و انگیزه لازم را برای کمک به یکدیگر بهدست می­آورند. دراین روش دانش­آموزان ضعیف نیز در تیم­ها مورد پذیرش و حمایت قرار می­گیرند و فرصتی برای ابراز وجود پیدا می­کنند.

 4 حکمت آموزنده: 1- درمجلسی که وارد شدی، زبان نگه دار. 2- در سفره­ای که حاضر شدی، شکم   نگه­دار 3- در خانه­ای که وارد شدی، چشم نگه­دار. 4- در نمازی که ایستاده­ای، دل نگه دار.

 

                                          

                                              (( نقاشی های کودکان چه می­گویند))

می­دانیم که نقاشی کودک یک پیام است. در واقع آن چه را که کودک نمی­تواند به لفظ درآورد، از طریق نقاشی به ما انتقال می­دهد.

درنقاشی کودکان، سمت چپ به گذشته و سمت راست به آینده متعلق است هر اندازه نقاشی بیشتر به چپ گرایش داشته باشد، کودک بیشتر تمایل دارد که هیجانات و احساسات خود را بلافاصله و مستقیم بیان کند و رفتاری کودکانه نشان دهد. در حالی که ترسیم در سمت راست بین مهار عقلی و تحول و رشد یافتگی است

هم چنین ناحیه چپ معرف دلبستگی به مادر و ناحیه راست دلبستگی به پدر را نشان می­دهد. قسمت بالای صفحه معرف ارزش های برتر، جهان، رویاها، خیال­پردازیها و آرمان­هاست و پایین صفحه نشانه قلمرو و زمین و عینی است که بازندگی روزمره مرتبط است.

رنگ آبی، انسان را به سوی دقیق شدن در بی­نهایت سوق می­دهد و هر قدر بیشتر روشن باشد انعکاس موجی خود را از دست می­دهد، تا آن جا که به آرامش خاموش رنگ سفید می­رسد.

رنگ سبز، آرام بخش­ترین رنگ­هاست. رنگ قرمز رنگی گرم و منبسط می­باشد و در عین حال پر نیرو و مصمم به نظر می­رسد. رنگ بنفش رنگی سرد و مهار شده یا انتهای یک رویا می­باشد و در رنگ بنفش غم و تنهایی نهفته است. رنگ سفید احساس سکوت می­دهد زیرا همه چیز در آن محو می­شود. رنگ سفید نماد جوانی نیز می­باشد.

رنگ سیاه، نشانگر عدم و نیستی و مانند سکوتی ابدی و بدون آینده و امید است. رنگ­های گرم (قرمز- زرد- نارنجی) تحریک کننده، بسب فعالیت و جنب­وجوش و الهام دهنده شادی و روشنی و مولد حرکت مستند و رنگ­های سرد (سبز- آبی- بنفش) بی حرکتی و سکون را نشان می­دهند.

در نقاشی کودکان، خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی و گرمی خانواده است. اگر پدر و مادر از هم جدا شده باشند خانه به دو قسمت تقسیم می­شود. و شاید دودر وردی داشته باشد. کودکانی که بیشتربیرون ازخانه مثلاً پیش پدر بزرگ و مادر بزرگ زندگی می­کنند اغلب دو خانه درنقاشی می­کشند کوچه در امتدادخانه ، امکان خارج شدن از محیط محدود خانواده و از خود بیرون آمدن را برای کودک فراهم می­کند. اگر کودک مشکل برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشد، کوچه پر و پیچ و خم­دارکشیده می­شود. درخت بعنوان موضوعی جهت شناخت شخصیت کودک مورد استفاده قرار می­گیرد. اگر تنه درخت کوتاه باشد نشانه جاه طلبی و بلند پروازی کودک و اگر تنه درخت مستقیم و صاف یا کج کشیده شود نشانگر عدم ثبات کودک است.

خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و نماد پدر مطلوب است. اگر رابطه پدر و کودک خوب باشد، خورشید در حال درخشش نمایش داده می­شود. اگر رابطه مطلوب نباشد. خورشید پشت کوه ناپدیدا است. اگر کودک از پدرش بترسد خورشید بی­رنگ قرمز تند و سیاه کشیده می­شود. ماه اغلب نشانه نیستی است. آسمان نمادپاکی است و زمین نماد ثبات و امنیت است. حیوانات دلائل مختلفی در نقاشی دارند.

اگر در محیط زندگی کودک حیواناتی باشند و او آن ها را بکشد دلیل علاقه به حیوانات است. ولی اگر در جوار او حیوانی نباشد واو درنقاشی حیواناتی بکشد به دلیل احساس گناه و تقصیر می­باشد. حیوان درنده نماد

 فشارهای درونی مخفی کودک است. اتومبیل در نقاشی نماد قدرت است و بیشتر در نقاشی های پسرها دیده می­شود. اعضای یک خانواده هماهنگ،درنقاشی کودکان همیشه با هم و دست در دست هم دیده می­شوند. اگر کودک احساس کند خواهرش یا برادرش بیشتر مورد توجه پدر و مادر است او را نزدیک پدر و مادر و خود را دور از آن­ها می­کشد و اگر احساس کند کاملاً از اعضای خانواده جداست و یا احساس خاصی نسبت به آن ها ندارد، اعضای خانواده را از هم جدا می­سازد.

 

                                        (( مهمترین مشکلات آموزگاران در نظام آموزشی))

1-    مسلط نبودن معلمان به محتوای آموزشی.

2-    عدم مشارکت دانش آموز در جریان تدریس.

3-    استفاده از روش­های سنتی تدریس به خصوص سخنرانی.

4-    عدم آگاهی و استفاده معلمان از روش­های فعال تدریس.

5-    عدم تسلط بر ارزشیابی از محتوای آموزشی.