قطره هایی از دریای دانستنی ها در کلاس درس
قطره هایی از دریای دانستنی ها در کلاس درس
1- رنگ ها تاثیر بخش درکلاسهای درس :بهتر است دیوارهای کلاس اول ابتدائی صورتی روشن، دوم ابتدائی سبز مغز پستهای، سوم ابتدائی نیلی روشن، چهارم و پنجم ابتدائی سبز روشن باشد.
2- لامپهای کلاسها بهتر است هم مهتابی باشد هم آفتابی.
3- گل طبیعی در کلاس تاثیر نکویی روی دانش آموزان دارد.
4- اگر متن تخته سیاه سبز و خطهای زمینه و دور تا دور تخته سیاه زرد باشد، یادگیری بهتر اتفاق میافتد.
5- رنگ های سبزو زرد قناری تاثیر بسیار خوبی در یادگیری دارند. بهتر است وسایل بچه ها از قبیل کیف، دفترها ونوست افزار و حتی لباس آنها و پرده های اتاقق با این رنگ ها تهیه شوند. چون این دو رنگ نیمکره راست مغز را تحریک میکنند و نیمکره راست، نیمکره چپ مغز را تحریک میکندو یادگیری در بهترین حالت اتفاق میافتد. لازم است این دو رنگ همواره در معرض دید دانشآموزان باشد.
6- قبل از شروع درس اگر زمان کوتاهی را به کارهای نشاطآور اختصاص دهید، یادگیری آسانتر و عمیقتر اتفاق میافتد. مثل: پخش موسیقی- ورزش و نرمش- بازی- خنده و .....
7- حتماً زمانی از وقت کلاس را به حرف زدن دانشآموزان اختصاص دهید تا حرفهایشان را بیرون بریزند. این کار باعث میشود هم بچه ها گاه و بیگاه حرف نزنند و بدانند که حرف زدن وقتی دارد و هم موقع تدریس آموزگار فکرشان فارغ از حرفهایی میشود که مانع از تمرکز کافی آنها میباشد.
امام سجاد(ع) میفرماید: خدایا من در کلبه محقرم چیزی را دارم که تو درملکوت کبریائیت نظیر آن را نداری، خدایا من در کلبه محقرم تو را دارم و تو مانند خودت را نداری، پس:
(( من از تو بیشتر دارم))
(( 7 اشتباه بزرگ والدین امروزی))
1- لوس بار آوردن فرزندان و محبت افراطی.
2- فراموش کردن زندگی زناشویی به دلیل توجه وافر به فرزندان.
3- وادار کردن فرزندان به انجام فعالیت های متعدد و رفتن به انواع کلاسها
4- نادیده گرفتن زندگی عاطفی و معنوی فرزندان
5- بهترین دوست فرزندان خود نیستند.
6- ناکامی در خلق ساختهایی منظم (تربیت صحیح) برای فرزندان.
7- توقع از فرزندان برای تحقق بخشیدن به رویاهای خودشان.
ازپدر و مادران نوابغ پرسیدهاند:
1- ما برای عقاید فرزندانمان احترام قائل بودیم و آن ها را تشویق میکردیم.
2- ما احساس میکردیم یک کودک برای آموختن و بازی کردن، باید فرصت داشته باشد.
3- ما اجازه میدادیم فرزندانمان بعضی تصمیم ها را خودشان اتخاذ نمایند.
4-فرزندانمان را تشویق میکردیم که کنجاو باشند.
5- همواره، در تمام کارهایشان چه کودک و چه بزرگ حامی و مشوق آنها بودیم.
((معلمی که قدر معلمی را میشناسد، میتواند شاگردانی قدرشناس تربیت کند))
افتخار ما معلمان این است که کارمان را از مهر، با مهر و برای مهرورزی آغاز میکنیم
(( نکاتی در مورد تدریس سیاری))
امروزه شیوه های تدریس فعال جایگزین روشهای سنتی و معلم محور گشتهاند. یکی از این روشهای فعال تدریس همیاری میباشد. روش همیاری شامل 4 شیوه تدریس میباشد:
1- روش قضاوت عملکرد 2- روش تدریس اعضای تیم
3- روش قضاوت عملکرد 4- روش روشنسازی طرز تلقی
در میان این روشها کارائی تیمی میتواند در کلاس اول ابتدائی بعد از نوبت اول و ترجیحاً بعد از عید نوروز مورد استفاده قرار بگیرد.
فعالیتهای معلم در روش کارائی تیمی:1- تعیین متن مورد مطالعه 2- ابلاغ زمان مورد نظر برای مطالعه 3- نظارت و راهنمائی 4- تهیه ابزار آزمون 5- تفسیر نمرهها فعالیت های دانشآموزان: 1- صامت خوانی متن مورد نظر2- خط کشیدن زیر نکات مهم 3- راهنمائی از معلم در صورت نیاز به درک و معنای مطلب 4- پاسخگوئی به سوالات فردی 5- پاسخگوئی به سوالات گروهی
مزایای روش کارائی تیمی: دراین روش چون دانش آموزان برای رسیدن به هدفی مشترک کار میکنند، فعالیت آموزشی تبدیل به فعالیتی میشود که دانش آموزان برای آن ارزش قائل میشوند و انگیزه لازم را برای کمک به یکدیگر بهدست میآورند. دراین روش دانشآموزان ضعیف نیز در تیمها مورد پذیرش و حمایت قرار میگیرند و فرصتی برای ابراز وجود پیدا میکنند.
4 حکمت آموزنده: 1- درمجلسی که وارد شدی، زبان نگه دار. 2- در سفرهای که حاضر شدی، شکم نگهدار 3- در خانهای که وارد شدی، چشم نگهدار. 4- در نمازی که ایستادهای، دل نگه دار.
(( نقاشی های کودکان چه میگویند))
میدانیم که نقاشی کودک یک پیام است. در واقع آن چه را که کودک نمیتواند به لفظ درآورد، از طریق نقاشی به ما انتقال میدهد.
درنقاشی کودکان، سمت چپ به گذشته و سمت راست به آینده متعلق است هر اندازه نقاشی بیشتر به چپ گرایش داشته باشد، کودک بیشتر تمایل دارد که هیجانات و احساسات خود را بلافاصله و مستقیم بیان کند و رفتاری کودکانه نشان دهد. در حالی که ترسیم در سمت راست بین مهار عقلی و تحول و رشد یافتگی است
هم چنین ناحیه چپ معرف دلبستگی به مادر و ناحیه راست دلبستگی به پدر را نشان میدهد. قسمت بالای صفحه معرف ارزش های برتر، جهان، رویاها، خیالپردازیها و آرمانهاست و پایین صفحه نشانه قلمرو و زمین و عینی است که بازندگی روزمره مرتبط است.
رنگ آبی، انسان را به سوی دقیق شدن در بینهایت سوق میدهد و هر قدر بیشتر روشن باشد انعکاس موجی خود را از دست میدهد، تا آن جا که به آرامش خاموش رنگ سفید میرسد.
رنگ سبز، آرام بخشترین رنگهاست. رنگ قرمز رنگی گرم و منبسط میباشد و در عین حال پر نیرو و مصمم به نظر میرسد. رنگ بنفش رنگی سرد و مهار شده یا انتهای یک رویا میباشد و در رنگ بنفش غم و تنهایی نهفته است. رنگ سفید احساس سکوت میدهد زیرا همه چیز در آن محو میشود. رنگ سفید نماد جوانی نیز میباشد.
رنگ سیاه، نشانگر عدم و نیستی و مانند سکوتی ابدی و بدون آینده و امید است. رنگهای گرم (قرمز- زرد- نارنجی) تحریک کننده، بسب فعالیت و جنبوجوش و الهام دهنده شادی و روشنی و مولد حرکت مستند و رنگهای سرد (سبز- آبی- بنفش) بی حرکتی و سکون را نشان میدهند.
در نقاشی کودکان، خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی و گرمی خانواده است. اگر پدر و مادر از هم جدا شده باشند خانه به دو قسمت تقسیم میشود. و شاید دودر وردی داشته باشد. کودکانی که بیشتربیرون ازخانه مثلاً پیش پدر بزرگ و مادر بزرگ زندگی میکنند اغلب دو خانه درنقاشی میکشند کوچه در امتدادخانه ، امکان خارج شدن از محیط محدود خانواده و از خود بیرون آمدن را برای کودک فراهم میکند. اگر کودک مشکل برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشد، کوچه پر و پیچ و خمدارکشیده میشود. درخت بعنوان موضوعی جهت شناخت شخصیت کودک مورد استفاده قرار میگیرد. اگر تنه درخت کوتاه باشد نشانه جاه طلبی و بلند پروازی کودک و اگر تنه درخت مستقیم و صاف یا کج کشیده شود نشانگر عدم ثبات کودک است.
خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و نماد پدر مطلوب است. اگر رابطه پدر و کودک خوب باشد، خورشید در حال درخشش نمایش داده میشود. اگر رابطه مطلوب نباشد. خورشید پشت کوه ناپدیدا است. اگر کودک از پدرش بترسد خورشید بیرنگ قرمز تند و سیاه کشیده میشود. ماه اغلب نشانه نیستی است. آسمان نمادپاکی است و زمین نماد ثبات و امنیت است. حیوانات دلائل مختلفی در نقاشی دارند.
اگر در محیط زندگی کودک حیواناتی باشند و او آن ها را بکشد دلیل علاقه به حیوانات است. ولی اگر در جوار او حیوانی نباشد واو درنقاشی حیواناتی بکشد به دلیل احساس گناه و تقصیر میباشد. حیوان درنده نماد
فشارهای درونی مخفی کودک است. اتومبیل در نقاشی نماد قدرت است و بیشتر در نقاشی های پسرها دیده میشود. اعضای یک خانواده هماهنگ،درنقاشی کودکان همیشه با هم و دست در دست هم دیده میشوند. اگر کودک احساس کند خواهرش یا برادرش بیشتر مورد توجه پدر و مادر است او را نزدیک پدر و مادر و خود را دور از آنها میکشد و اگر احساس کند کاملاً از اعضای خانواده جداست و یا احساس خاصی نسبت به آن ها ندارد، اعضای خانواده را از هم جدا میسازد.
(( مهمترین مشکلات آموزگاران در نظام آموزشی))
1- مسلط نبودن معلمان به محتوای آموزشی.
2- عدم مشارکت دانش آموز در جریان تدریس.
3- استفاده از روشهای سنتی تدریس به خصوص سخنرانی.
4- عدم آگاهی و استفاده معلمان از روشهای فعال تدریس.
5- عدم تسلط بر ارزشیابی از محتوای آموزشی.
"شما یک مطلب علمی را هرگز نفهمیده اید مگر آنکه بتوانید آنرا برای مادر بزرگ خود بیان کنید و او متوجه شود."