موضوع مقاله: هنر و آموزش رياضيات

موضوع مقاله: هنر و آموزش رياضيات

چکيده

اين تصور در دانش آموزان که رياضيات درس دشوار و خشکی است ، باعث می شود که آنها به عمق رياضيات وارد نشوند و ما در آينده ، دانش آموزانی را داشته باشيم  که چيزی از رياضيات در ذهن ندارند به جز چند تا فرمول که حفظ کرده اند. پس بايستی به دنبال روش هايی بود که آموزش و يادگيری رياضيات را جذاب کند . اگر آموزش رياضيات با يک روش جالب و جذاب برای دانش آموزان همراه باشد ، يادگيری موثرتری صورت می گيرد . در اين جا اين سوال پيش می آيد که کدام روش ها هستند که در آموزش رياضيات ، يک فضای آموزشی جالب ايجاد می کنند؟ چگونه می توان در مباحث مختلف رياضی از اين روش ها بهره برد ؟  در ميان روش هاي کلي آموزش درس رياضی  ، مي توان به روش هنري اشاره کرد که از دير باز مورد نظر قرار داشته است .روش هنری آموزش رياضيات را می توان از طبيعت ايده گرفت   استفاده ي متنوع از اين روش در زندگي انسان ، از جمله در فعاليت هاي تفريحي ، رسانه هاي جمعي و کاربرد هاي پراکنده ي آن در برنامه هاي درسي و آموزشي و وجود شواهد  و قرائني حاکي از علاقه مندي و گرايش خاص دانش آموزان نسبت به برنامه هاي هنري ، لزوم انجام بررسي هاي گسترده را در اين زمينه آشکار مي سازد . ما در اين مقاله ، ارتباط بين هنر و آموزش رياضی را مورد بحث قرار داديم و اين که آموزش هنری درس رياضيات چه تاثيری در يادگيری رياضيات دارد .

واژه های کليدی : روش هنری آموزش رياضی _  ارتباط بين هنر و رياضی _  طبيعت

ادامه نوشته

بهبود وضعيت آموزش رياضي و چالش هاي پيش روي روش هاي ياد دهي و ياد گيري رياضي ( در دوره ي ابتدايي )

موضوع مقاله :بهبود وضعيت آموزش رياضي و چالش هاي پيش روي روش هاي ياد دهي و ياد گيري رياضي ( در دوره ي ابتدايي )

 نویسنده:الهام صحرایی

 چکيده

  عدم توجه به آموزش کافی و درست در دوره ی ابتدايی مشکل بزرگی است . چه بسيار دانش آموزانی که به سطح دوره ی راهنمايی می آيند و هنوز از درک يک مسئله ی ساده ی رياضی عاجزند ، به اين علت که دوره ی ابتدايی ، يک دوره ی حساس در آموزش محسوب می شود و در صورت توجه نکردن به آن ، مشکلات زيادی در آينده ايجاد خواهد شد . در اين جا ،  اين سوال پيش می آيد که ، چگونه می توان مفاهيم اوليه ی رياضيات را از دوره ی ابتدايی برای دانش آموزان ياد داد تا درک درستی از آن ها پيدا کرده و بتوانند در زندگی از آن ها استفاده نمايند؟ و چگونه می توان از به وجود آمدن مشکلات آموزشی رياضيات در آينده جلوگيری کرد ؟ ما در اين مقاله، 

ادامه نوشته

تاریخچه جدول سودوکو در کتب ریاضی ابتدایی

تاریخچه جدول سودوکو در کتب ریاضی ابتدایی

 

سودوکو جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید.

 
تاریخچه

سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی که خوانده می‌شود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است.

هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پی‌گیر برای نخستین مرتبه بر می‌گردد به ژاپن در ۱۹۸۶ و از سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال ۲۰۰۸ در فیلادلفیا، آمریکا برگزار شد.

ادامه نوشته

آزار انسان ها

 

آدمهایی که بارها و بارها شما را می آزارند مانند کاغذ سمباده هستند

آنها شما را می خراشند و آزار می دهند

اما در نهایت شما صیقلی و براق خواهید شد و آنها مستهلک و فرسوده . . .

روز معلم مبارک

ممتاز و نمونه شدن برای یکسال است،

                        و ماندگار شدن برای یک عمر؛

سلام بر معلمی که هر سال نمونه است و یک عمر ماندگار ...

معلم عزیزم روزت مبارک که جهانی از نورت مبارک گشته است.


نحوه تكميل گزارش كتبي براي پروژهاي آزمايش

نحوه تكميل گزارش كتبي براي پروژهاي آزمايش

نوشته شده توسط : سيامك اسدزاده


اين گزارش با احتساب صفحه عنوان حد اكثر بايد ۹ صفحه باشد .

گزارش كتبي شامل اين قسمت ها خواهد بود و هر يك از اين مطالب بايد در صفحه مربوط به خود قرار بگيرد :

ادامه نوشته

پرو‍ژه ي طراحي و ساخت

پرو‍ژه ي طراحي و ساخت


پروژه هاي طراحي و ساخت ، پروژه هايي هستند كه در آنها دانش آموز براي پاسخگويي به يك نياز مشخص به

ابداع يك وسيله ، فن (تكنيك) يا برنامه كامپيوتري دست مي زند و پس از طراحي آن را مي سازد و تست مي كند
و نهايتا آن را به نمايشگاه علمي ارائه مي نمايد . اين كار مستلزم طي كردن روش مهندسي است و بايد گفت كه
حاصل آن، اختراعِ يك وسيله ، فن(تكنيك) و يا برنامه كامپيوتري است .
ادامه نوشته

پروژه طراحی و ساخت(نحوه تكميل قسمت هاي مختلف تابلوي نمايش)

پروژه طراحی و ساخت

نحوه تكميل قسمت هاي مختلف تابلوي نمايش


تعریف نیاز یا مسئله:

دانش آموز با توجه به ((علایق شخصی)) یک نیاز برای خود تعریف می نماید.در حقیقت دانش آموز در این بخش باید بداند که برای پاسخ به چه نیازی اختراع خود را انجام داده است و پاسخگویی به این نیاز چرا مهم است.

ادامه نوشته

ضرب المثل : ميخش را بكوب بر سر زبان من

ضرب المثل : ميخش را بكوب بر سر زبان من


سال ها پیش يک روز، مردی پياده از شهر به ده مي رفت.
ظهر شد  واو که گرسنه شده بود زير درختي نشست و غذایی را كه همسرش در کوله بارش گذاشته بود بيرون آورد تا بخورد.
ادامه نوشته

داستان يك ضرب المثل : اگر تو تا شنبه زنده اي منم تا سه شنبه بيكارم

ضرب المثل : اگر تو تا شنبه زنده اي منم تا سه شنبه بيكارم


يه خر پير و مجروح توی بيابان افتاده بود يک سگ گرسنه هم كنارش نشسته بود كه وقتی خر مرد شکمی از عزا در بياورد.

ادامه نوشته

داستان يك ضرب المثل :شتر را با نمد داغ مي کنند

ضرب المثل :شتر را با نمد داغ مي کنند


آورده اند که : مردي بود که شتري داشت و با شترش بارهاي ديگران را به جايي که مي خواستند ، مي برد و اجرت مي گرفت . هم کار شتر زياد و سنگين بود ، هم کار صاحب شتر. صبح تا عصر پا به پاي هم کار مي کردند تا روزگارشان بچرخد . صاحب شتر دلش نمي خواست بار زيادي بر پشت شترش بگذارد، چون مي دانست که تحمل شتر خيلي زياد نيست، اما اين را هم مي دانست که يک شتر بيشتر ندارد و فقط با کمک او و بارکشي با او مي تواند نان بخور و نميري بدست آورد. يک روز ، ميوه هاي باغ يک نفر را بار شتر خود کرد تا به بازار ببرد. در آنجا قرار بود مدتي منتظر بماند تا صاحب ميوه ها برسد و اجرتش را بدهد . وقتي صاحب شتر بار ميوه را از پشت شتر برداشت،
ادامه نوشته

داستان يك ضرب المثل : چين و ماچين

ضرب المثل : چين و ماچين


آورده اند که : لاک پشتي بود که سال هاي سال در گوشه اي از اين دنياي بزرگ زندگي مي کرد . لاک پشت ، عمر درازي کرده بود و سرد و گرم روزگار را چشيده بود . تجربه زيادي داشت و به همين دليل ، مشاور همه حيوانات بود . هر حيواني که مشکلي داشت ، نزد لاک پشت مي رفت. ساعتها مي نشست و با او درد و دل مي کرد و مشکلش را مي گفت. لاک پشت هم با صبر و حوصله گوش مي داد و براي حل مشکل کسي که نزدش آمده بود ، آنچه را به نظرش مي رسيد، مي گفت. همه به او لاک پشت دانا مي گفتند و دوستش داشتند. فقط خرچنگ بود که دل خوشي از لاک پشت نداشت.
ادامه نوشته

داستان يك ضرب المثل : رطب خورده منع رطب چون كند؟

ضرب المثل : رطب خورده منع رطب چون كند؟


(كسي‌ كه‌ خرما خورد چگونه‌ مي‌تواند ديگران‌ را از خرما خوردن‌ باز دارد)
يكي‌بود، يكي‌نبود. توي‌ اين‌ همه‌ روز و شب‌هايي‌ كه‌ دنيا به‌ خودش‌ ديده، روزي‌ هم‌ بود كه‌ پيامبر ما توي‌ مسجد نشسته‌ بودند و با دوستان‌ و يارانش‌ گل‌ مي‌گفتند و گل‌ مي‌شنيدند. ناگهان‌ در مسجد باز شد و زن‌ مسلماني‌ كه‌ به‌ پيامبر خيلي‌ احترام‌ مي‌گذاشت‌ با بچه‌اش‌ وارد شد،
ادامه نوشته

داستان يك ضرب المثل:آستین نو،بخورپلو

ضرب المثل:استین نو،بخورپلو


 روزي ملا نصرالدين به يك مهماني رفت و لباس كهنه اي به تن داشت . صاحبخانه با داد و فرياد او را از خانه بيرون كرد .

 او به منزل رفت و از همسايه خود ، لباسي گرانبها به امانت گرفت و آنرا به تن كرد و دوباره به همان ميهماني رفت .

ادامه نوشته

داستان یک ضرب المثل:حلاج گرگ بوده!

داستان یک ضرب المثل:حلاج گرگ بوده!


اگركسی دنبال كار و معامله‌اي برود و سودي نبرد مي‌گويند فلاني حلاج گرگ بوده!

حلاج یعنی پنبه  زن، یعنی شخصی که با کمان مخصوصی پنبه ها را می زند و آن ها را برای پرکردن بالش و تشک و لحاف آماده می کند.

ادامه نوشته

داستان ضرب المثل : خياط هم در كوزه افتاد

داستان ضرب المثل : خياط هم در كوزه افتاد.


در روزگار قدیم در شهر ری خیاطی بود كه دكانش سر راه گورستان بود . وقتی كسی میمرد و او را به گورستان می بردند از جلوی دكان خیاط می گذشتند .


ادامه نوشته

داستان یک ضرب المثل:شتردیدی ندیدی

داستان یک ضرب المثل:شتردیدی ندیدی.

..................................................................
مردي در صحرا بدنبال شترش مي گشت تا اينكه به پسری خورد و سراغ شتر را از او گرفت . پسر گفت : شترت يك چشمش كور بود؟ مرد گفت: بله .
ادامه نوشته

مدرسه شاد و با نشاط

مدرسه شاد و با نشاط

چکیده

در دنیای کنونی زندگی که متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است.حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شاد ی بخش در مدرسه است.زیرا اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

ادامه نوشته