ده پیشنهاد برای آغازی مناسب
|
ده پیشنهاد برای آغازی مناسب نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
آن چه در پی می آید ده پیشنهاد اجرایی است كه به وسیله آموزگاران باسابقه، برای شروع یك سال تحصیلی اثربخش، به خانواده ها ارائه شده است: |
|
ده پیشنهاد برای آغازی مناسب نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
آن چه در پی می آید ده پیشنهاد اجرایی است كه به وسیله آموزگاران باسابقه، برای شروع یك سال تحصیلی اثربخش، به خانواده ها ارائه شده است: |
|
شیوه های کهنه آموزشی آفت خلاقیت کودکان نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
گفته می شود بیشتر كودكان زیر پنج سال ایرانی خلاق اند، ولی فقط تعداد كمی از آنها بعد از پنج سالگی خلاقیتشان را حفظ می كنند. این به آن معنا است كه نحوه آموزش و پرورش كودكان ما صحیح نیست. ما نمی توانیم كودكانمان را به نحوی پرورش دهیم كه بعدها بتوانند از قوه خلاقه و یافته های دوران كودكی برای تكامل زندگی شان بهره بگیرند. این در حالی است كه ذهن كودكان دبستانی را با یك سری اطلاعات از پیش تعیین شده پر كرده و این رویه را تا پایان دوران مدرسه ادامه می دهیم. به این ترتیب كودكان و نوجوانان ما توانایی كشف، اختراع، استنتاج و نیز قوه خلاقیتشان را از دست می دهند. در نتیجه هر سال استادان دانشگاهها بر خلاقیت و پی گیری دانشجویان قدیمی تر، غبطه می خورند. دامنه اختراعات و اكتشافات و طرح ایده ها و دیدگاههای نوی ایرانیان به مرور كمتر و كمتر شده است. با این روند تعداد كارهای خلاقانه در عرصه های فرهنگی و هنری نیز كاهش می یابد. كارآفرینان اندكی پیدا می شوند، در نتیجه جامعه از زمینه رشد همه جانبه برخوردار نمی شود. در واقع شكل آموزش و پرورش ما از لحظه تولد كودك با توانمندی های او و امكانات بالقوه كشور مطابقت ندارد. |
بایسته های آموزش و پرورش ایران
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
مؤلف این مقاله : آقای ناصر نادری
۱- ایجاد تفكر راهبردی (استراتژیك) و آینده گرایانه در برنامه ریزی ها
ماهیت آموزش و پرورش كه یكی از حوزه های اثرگذار و بنیادین فرهنگ هر كشور است، یك ماهیت «آینده گرایانه» است. لذا هرگونه برنامه ریزی و طراحی در این نهاد، باید مبتنی بر نگرش سیستمی و جامع و لحاظ عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد و در مراحل تكوین و پیرایش طرح ها، همراه با مطالعه عمیق و بهره مندی از تجربه های گذشته، رعایت اصول علمی و یافته های نوین، تأمین منابع (انسانی و فیزیكی) باید با «واقع بینی» و «تحلیل علمی» اقدام كرد. خصوصاً در دنیای معاصر، برای مدیریت پدیده «جهانی شدن» پیش بینی چالش های آینده ایران و جهان، براساس مطالعات دائمی،
|
ارزشیابی توصیفی از طراحی تا اجرا نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
در دهه هفتاد هجری شمسی، كیفیت آموزش، تحت تأثیر شرایط جهانی و همچنین چالش های پیش روی نظام آموزشی، یكی از مسائل اساسی نظام آموزشی شد و ضروری می نمود تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران نظام در مواجهه با این مسأله، به دو سؤال اساسی پاسخگو باشند و برای آنها چاره جویی كنند: |
|
چه کاری را درست انجام می دهیم؟ نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
|
|
مهمترین غایت هر نظام اجتماعی، تربیت انسان هایی است كه جامعه پذیر و حافظ فرهنگ مقبول آن نظام باشند. فعالیت های پیچیده و فراگیر آموزش و پرورش و سرمایه گذاری هایی كه در این مسیر صورت می گیرد، باید پاسخگوی غایات نظام اجتماعی مربوط باشند. آموزش و پرورش، فرآیندی پیچیده، دشوار، بلندمدت و همه جانبه است. |
|
عوامل مؤثر بر نظام های آموزشی نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
عواملی چند هستند كه بر ماهیت گسترش آموزش و پرورش كشورها اثر می نهند. در حال حاضر این عوامل در یك مملكت وجود داشته و از لحاظ موقعیت اجتماعی سرزمین مورد نظر، مستقل اند. عوامل مورد بحث جنبه جغرافیایی، اقتصادی، نژادی، فلسفی، زبان شناختی، اخلاقی و مذهبی دارند. |
|
آموزش پیش دبستانی در اتریش نوشته شده توسط : سامک اسدزاده |
| تاریخچه در این گروه میتوان ازسیستم یتیم خانهها در آغاز عصر جدید نام برد. اولین مؤسسات مراقبت از كودكان با ایجادكارگاههای تولیدی درسال۱۷۵۰و كارهای ساعتی زنان خانهدار اتریش درخارج ازخانه و در كارگاههای صنعتی تشكیل گردیدند.با تأسیس اولین مركز مراقبتی کودکان در اتریش در سال۱۸۳۰ مؤسسهای ایجاد گردید كه جزء سیستم آموزشی مدارس به حساب نمیآمد (و از اینرو هیچگونه حمایتی از جانب صندوق مدارس دریافت نمیكرد، بلكه به وسیلهٔ كمكهای مالی مردم روی پای خود بود) و تنها به صورت اصولی به امر“حمایت و نگهداری” كودكان و كمتر به امر آموزش میپرداخت. با تأسیس اولین مهدكودك در سال ۱۸۶۳ (بر اساس طرحهای كومینوس، اوبرلین، پستالوتسی و فریدریش فروبل) یك شكاف اجتماعی رو به رشد ایجاد گردید |
|
راهکارهای ایجاد انگیزه در معلمین نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
یكی از كاركرهای پیچیده و نهان آموزش و پرورش مبحث انگیزش است . گرچه اطلاعات ما دربارهٔ انگیزش كه داریم اصولاً توصیفی است . ولی از روی كاركردها و رفتارهای بعد از یادگیری ما پی به انگیزش در افراد برده ایم . انگیزش مبحثی بسیار وسیع است كه حوزه های علایق ، كنجكاوی ، سائق ها ، نیازها ، رغبت ها و حتی حیطه عاطفی را در بر می گیرد . اصولاً آنچه مهم است ، اینست كه وجود داشته اند شرایط مساوی در آموزش و آموخته های عده ای كمتر از عده ای دیگر بوده است . آنچه مسلم است این وجود انگیزه های متفاوت بوده كه باعث شده حركت بسوی دستیابی به هدفها سریعتر بشود . |
|
گریز مهدکودک ها از آموزش تخصصی نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
مهدكودك ها و پس از آن مراكز آموزش پیش دبستانی، نخستین هسته ورود به این ماجرا و بنابراین مهمترین بخش آن هستند.در این میان، مهدكودك ها هر چند نخست بر اساس یك ضرورت و نیاز با توجه به تغییر شكل زندگی اجتماعی و اقتصادی خانواده ها و بویژه زنان جای می گیرد، با این حال چنین بهانه ناگزیری برای سپردن كودكان شیرخوار تا سنین بزرگتر به كودكستان ها وظایف چنین مراكزی را تنها در حوزه نگهداری نمی گنجاند.تغذیه و وارسی نیازهای اساسی یك كودك، آسان ترین بخش كار است. اما یك مهدكودك استاندارد در صورتی در چرخه اصولی كار خود قرار می گیرد كه نخست برخی شرایط منسجم را گذرانده باشد. در این صورت كودكان تنها در مهدكودك سیر نمی شوند، آنها در مهدكودك كودكی می كنند، در عین حالی كه بزرگ می شوند.مهدكودك چند مربی دارد، آیا مربیان كودكان را دوست دارند و چه اهداف و مقاصدی را برای كودكان در نظر گرفته اند. مرحله بعدی تحصیلات آموزشی مربیان و همچنین تجربه آموزشی آنان است. افزون بر اینكه آیا مربیان تجربه مادر بودن دارند و اگر دارند آیا بچه هایشان به همان مهد می آیند. مرحله بعدی محیط و جو كلی مهد كودك است. |
شیوه های مدیریت کلاس
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
از زمانی که تعلیم و تربیت به وجود آمده است، معلمان به رفتار دانش آموزان توجه داشته اند. حتی سقراط شکایت داشت که دانشجویان او "عاشق تجملند"، رفتارهای بدی دارند و به اولیای خود بی احترامی می کنند.
این نگرانی فزاینده وجود دارد که رفتارهای نامناسب دانش آموزان امروز، به مراتب بیش تر و شدیدتر از گذشتگان باشد، ولی شواهد اندکی برای اثبات این نظریه وجود دارد. کارشناسان گوناگون نظریات متفاوتی درباره اداره کلاس مطرح کرده اند، ولی بهترین شواهد را باید از مشاهده مستقیم کار معلمان در سازماندهی محیط کلاس به دست آورد. در سال های اخیر، اصطلاح "مدیریت کلاس" عمدتاً به نوعی روش رفتاری برای هدایت رفتار کلاس اشاره داشته است. این هشت اصل در زمینه مدیریت کلاس می توانند مفید باشند:
|
الگوهای موفق مدیریت در مدارس کوچک نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده |
|
با این که موضوع مدیریت از اولین روزهای پیدایش انسان با او بوده است ، اما در یک قرن اخیر به دلیل ایجاد سازمانهای جدید ، پیچیده و متراکم از تکنولوژی و برخوردار از انسانهای پر نیاز ، مورد توجه قرار گرفته است . |
آیا میدانستید که آمازون نیمی از اکسیژن جهان را تولید میکند ؟
آیا میدانستید که زنبور از بوی عرق بدش می آید و به کسی که بدنش بو بدهد یا عطر زده باشد حمله می کند ؟
آیا میدانستید که چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است ؟
آیا میدانستید که مادر و همسر گراهام بل، مخترع تلفن، هر دو ناشنوا بودند ؟
ده راه براي ايجاد اعتماد به نفس در كودك شما
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
این مطلب را به درخواست یکی از اولیا در جلسه آموزش خانواده نوشتم و در وب سایتم قرار دادم تا هم ایشان و هم شما استفاده کنید.
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
انجام دادن تكالیف مدرسه یكی از منابع اختلاف زا میان فرزندان و پدر و مادر است. بچه ها از انجام دادن تكالیف مدرسه دل خوشی ندارند. آنها تا آخرین لحظه این مهم را به تعویق می اندازند، فراموش می كنند كه تكالیف مدرسه را یادداشت نمایند، در انجام دادن تكالیف بهانه می آورند، انجام دادن آنها را كش می دهند یا با سرعت زیاد و همراه با بی دقتی آن را انجام می دهند. اغلب والدین ارزش انجام دادن تكالیف مدرسه را می دانند، اما اغلب
داستان : آیا ارزشش را دارد؟
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
خواندن این داستان را از دست ندهید.
به ادامه مطلب بروید.
انواع انسان ها
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
یادم می آید در یکی از جلسات مدیران متن بسیار زیبایی در مورد انواع انسان ها خواندم که بسیار مورد مقبول همکاران قرار گرفت.
این متن را به تمامی انسان های بزرگ تقدیم می کنم.
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
شاید کمتر از 10 سال پیش یکی از دغدغه های بزرگ مادران و برخی اوقات پدران این بود که برای اینکه فرزندان خود را به موقع به مدرسه برسانند، چه ساعتی از خواب بلند شوند، کی فرزندشان را از خواب بیدار کنند و چگونه به محل تحصیل فرزندشان بروند تا هم فرزندشان تاخیر نداشته باشد و هم خودشان به موقع به محل کار برسند. اگر این مسئولیت بر عهده مادران خانه دار بود که استرس کمتری وجود داشت. مادر با آرامش خاطر به موقع از خواب بیدار می شد، بساط صبحانه را برپا می کرد و سپس آرام آرام فرزند دلبند را از خواب بیدار می کرد و برای فرستادن به مدرسه آماده می ساخت.
چگونه یک مهد کودک خوب برای کودکان خود انتخاب کنیم؟
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده

قبل از انتخاب مهد کودک لازم است مواردى را مد نظر داشته باشیم.
سوالاتى از کارکنان آن جا بپرسید.
با والدین کودکانى که در مهد هستند صحبت کنید.
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
بر اساس آخرین استانداردهای جهانی، ارزشیابی باید با هدف آموزش و یادگیری تناسب داشته باشد. به عبارت دیگر نمی توان برای یادگیری هدف خاصی منظور نمود ولی برای ارزشیابی آن هدف، از آزمون و سنجش نامناسب استفاده کرد.
امروزه در مجامع بین المللی برای ارزشیابی اهمیت زیادی قائل هستند و مطلوب ارزشیابی را موفقیت آن در سنجش و ارزشیابی از دانایی، توانایی و شخصیت دانش آموز می دانند و این نکته بسیار نزدیک به این سخن حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که می فرمایند: "ما می خواهیم کسی که از آموزش و پرورش خارج می شود دارای برجستگی های علمی، عقلی و اخلاقی باشد".
سردرگمی بسیاری از والدین و معلمان در شناسایی
آسیب شناسی ارزشیابی کمی
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
نظام ارزشيابي تحصيلي موجود در کشور ما به طور رسمي سابقه اي حدود 90سال دارد.
بي ترديد چهارچوب و مباني نظري اين نظام ارزشيابي، تحت تأثير روانسنجي کلاسيک و مکتب روانشناسي رفتارگرايي و تداعي گرايي شکل گرفته است. سالهاست که کارکرد اين نظام ارزشيابي مورد علاقه و تأمل دانشمندان و مربيان واقع شده است تا نقاط ضعف و آسيب زاي آن شناسايي شود. تداوم اين نقدها و آشکارشدن ضعفهاي جدي اين نظام به نوعي روند رويگرداني را شکل داده ، آهسته آهسته آن را گسترش بخشيده است و اين جريان منشاء جستجوي رويکردهاي بديل ارزشيابي تحصيلي شده است . در محافل تربيتي کشور ما در دهه هفتاد هجري شمسي، ارزشيابي مستمر(امتحانات دونوبته) نشانه اين جستجوها و رويگردانيها بود . اين رويکرد تحت عنوان آئين نامه امتحانات دونوبتي در سال 1377 توسط شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيد و با روندي شتابزده در تمامي مدارس کشور به طور رسمي اجرا شد . علي رغم اين که رويکرد ارزشيابي مستمر داراي مباني فکري پيشرفته اي بود و تلاش داشت ضعفهاي نظام موجود را برطرف سازد ، اما نتوانست به درستي در نظام استقرار يابد و بين آنچه که از اين رويکرد برداشت شد با آنچه که منظور و هدف طراحان آن بود، اختلاف زيادي وجود داشت . به سخن ديگر، اين رويکرد يعني ارزشيابي مستمر، با نگاه سنتي تعبير و تفسير شد و استحاله مفهومي پيدا کرد و معني آزمونهاي مکرر پيدا کرد. آنچه که تحت عنوان آيين نامه امتحانات دونوبتي توسط شوراي عالي تصويب شد، داراي دو بخش بود که بخش پاياني آن بسيار قوي تر و غني تر بود و بخش اوليه و اصلي آن يعني؛ مواد و تبصره ها ناتوان از تحقق بخشيدن به ايده ارزشيابي مستمر بود .
باري ، نقدها و آسيب شناسيها زيادي از نظام موجود به عمل آمده است که در اين بخش براي اين که خوانندگان محترم عميق تر با ضعفهاي نظام موجود آشنا شوند به جمع بندي آن مي پردازيم .
دکوری از چوب و چرم بسازید
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
ملاک داوری پروژه نمایش علمی جشنواره جابر بن حیان
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
|
|
عنوان پروژه : ..........................................................................................................................................................
|
پروژه انفرادي يا گروهي – دانش آموز پروژه را گروهي انجام داده است . · عنوان – دانش آموز عنوان پروژه را بیان نموده است . |
ملاک داوری پروژه آزمایش (جشنواره جابر بن حیان)
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
عنوان پروژه : ..........................................................................................................................................................
|
|
|
پروژه انفرادي يا گروهي – دانش آموز پروژه را گروهي انجام داده است . · عنوان آزمایش– دانش آموز عنوان پروژه را بیان نموده است |
ملاک های داوری پروژه جمع آوری
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
( پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی )
نقش ها و مسئولیت ها در جابربن حیان
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
جهت تحقق کامل اهداف یک پروژه علمی و برای اینکه دانش آموزان بتوانند از فرصت های کسب تجربه در جریان پروژه خود حداکثر استفاده را به عمل آورند هر یک از افرادی که در انجام پروژه دخالت دارند ( دانش آموز ، معلم راهنما و والدین ) باید به خوبی مسئولیت های خود را شناخته و نقش خود را به موقع و به اندازه ایفا نمایند .
نقش دانش آموزان :
جشنواره جابر بن حیان ، فرصت ها و تهدید ها
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
جشنواره علمی جابر بن حیان ( پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی )
سخنی با معلمان
معلمان و والدین مهمترین ارکان تاثیر گذار در فرایند اجرا و تحقق اهداف جشنواره جابر بن حیان تلقی می شوند ، چرا که میزان بهرمندی دانش آموز از فرصت های آموزشی مورد نظر این جشنواره مستقیما با دیدگاه ها و عملکرد معلمان و والدین در این رابطه پیوستگی دارد و تلقی معلمان و والدین از نقش خود در این رابطه ومیزان دخالت آنها در انجام پروژه سهم دانش آموز را از فرصت های یادگیری موجود در پروژه علمی رقم خواهد زد .
علت این پیوستگی شدید چیست
راهنمای معلمان در پروژه علمی جابربن حیان
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
مقدمه
از آنجا كه تفكر و تعمق در پديده هاي عالم هستي كه همه آنها از ذرات كوچك تا كرات و كهكشانهاي بي انتها مخلوقات خداوند متعال هستند ، ظرفیت بی انتهایی را در ارضاي كنجكاوي انسان در كشف حقايق و روابط بين پديده ها در طول دستيابي به اعتقاد عميق و ايمان پايدار به خدا دارد ،از اینروست که در قرآن، خدا ي باري تعالي دستور موكد به جستجوي در طبيعت و توجه به قدرت لايزال الهي در آفرينش عالم هستي دارد.
انتخاب موضوع برای پروژه علمی
جشنواره علمی جابر بن حیان ( پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی )
نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده
چه بسا دانش آموزانی که تصمیم گرفته باشند در یک نمایشگاه علمی شرکت کنند اما مطمئن نیستند که کار را باید از کجا شروع کنند . اولین قدم یعنی شکل دهی یک سوال برای پروژه ، می تواند مهمترین و در عین حال سخت ترین بخش کار باشد .
· نکتۀ قابل تامّل در اینجا این است که اگر این کار با موضوعات مورد علاقه شما شروع شود ، اوقاتی توأم با سرگرمی و یادگیری بیشتر خواهید داشت و با صرف وقت خود برای پروژه احساس خستگی نخواهید کرد . پس از همان ابتدا بهتر است از انتخاب موضوعاتی که مورد علاقۀ شما نیست پرهیز کنید تا پروژۀ علمی برایتان خسته کننده و ملال آور نشود .