ويژگيهاي مدرسه خوب

نوشته شده توسط : سیامک اسدزاده

1- مدير مدرسه خوب داراي  برنامه آموزشي و تقو يم اجرايي سالانه  فعاليت ها و ...مي باشد .

۲عوامل آموزشي مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفيق هستنــــد به نحوي كه دانــش آمـــوز زيبا ترين احسا س  را دراين محيط دارد.

3- دانش آموزا ن در كارهاي گروهي و فعا ليتهاي آموزشي ـ تربيتي مثل شوراي دانش آموزي ،اقامه نماز، انجمن علمي  و ...  باعلاقه شركت دارند.

۴- معلمين و همه افرادي كه با دانش آموز سر و كار دارند از سواد كافي برخوردارند و با مسايل تعليم و تربيت و روانشناسي آشنايي دارند.

۵- كارهاي مدرسه خوب تقسيم شده و هريك از افراد نسبت به نقشي كه در آن دارند هم توانايي لازم و هم آشنايي كامل دارند

6- در مدرسه خوب فضاي نمازخانه رغبت انگيز ، سالن ها وسيع وتميز ، سرويهاي بهداشتي تميز و استاندارد مي باشد .

7– در مدرسه خوب مكا ن نشستن راحت بوده سيستمهاي گرما يي و برودتي مناسب و كلاس ها به دور از سر و صد ا و داراي  نوركا في مي باشند.

8- در و ديوار و حياط  و رنگ مدرسه خوب ، داراي پيام آموزشي و تربيتي هستند .

9- در مدرسه خوب با تامين سرويس اياب و ذهاب به سلامت جسمي دانش آموزا ن توجه كافي ميشود .

11- مدرسه خوب به بهداشت روحي دانش آموزان توجه كافي دارد و با ايجاد  كتابخانه ، آزمايشگاه ، اتاق خلاقيت و سالن سمعي و بصري در جهت تامين آن مي كوشد .

12 - مدرسه خوب داراي امكانات آموزشي و آزمايشگاهي از قبيل رسانه هاي ديداري و شنيداري، تجهيزات آزمايشگاهي و ...   مي باشد .

13- محيط آموزشي گوياي معماري ايراني و اسلامي و داراي پيام فرهنگي هنري است .

و ...

 

 

راهكارها و پيشنهادات :

 

الف : ستادي

 

1-  طراحي و راه اندازي وبلا گ با عنوان مدرسه خوب

2- نصب تابلوي LCD  كه پيام هاي مدرسه خوب ، معلم خوب   و والدين خوب را ارائه كند .

3- درج شعارهاي مرتبط با موضوع مدرسه خوب بر روي بخشنامه ها

4- تشكيل جلسه خاص با روساي آموزش و پرورش مناطق تابعه با موضوع مد رسه خوب

 

ب : منطقه اي ( اجرايي )

 

1- همايش مديران با دعوت از اعضاي كميسيون مدرسه خوب

2- انتخاب يك يا چند ويژگي به عنوان ميثاق منطقه اي

3- تشكيل تيم مشاوره اي در اداره شهرستان / منطقه براي نيل به مدرسه خوب

 

ج :  مدرسه اي

 

1- همايش  اوليا ء و مدرسه

2- انتخاب يك ويژگي  به عنوان  ميثا ق مدرسه اي